Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Godziny pracy pedagoga szkolnego
Monika Pyszyńska:
Konsultacje dla rodziców (po wcześniejszym umówieniu terminu)
Maria Lubowidzka – Dąbrowska:
Konsultacje dla rodziców (po wcześniejszym umówieniu terminu)
Godziny pracy psychologa szkolnego
Monika Pyszyńska:
Konsultacje dla rodziców (po wcześniejszym umówieniu terminu)
Maria Lubowidzka – Dąbrowska:
Konsultacje dla rodziców (po wcześniejszym umówieniu terminu)

Trening umiejętności społecznych TUS

Zajęcia w ramach treningu umiejętności społecznych są realizowane w formie zajęć grupowych. Grupa dobrana jest według wieku, etapu edukacyjnego oraz potrzeb i możliwości uczniów. Grupa liczy zazwyczaj od 4 do 10 uczestników. Zajęcia prowadzone są przez terapeutów treningu umiejętności społecznych oraz w klasach starszych z elementami socjoterapii. Zajęcia grupowe ukierunkowane są na rozwój kompetencji społecznych, komunikacyjnych, emocjonalnych z uwzględnieniem umiejętności poznawczych, poczucia tożsamości i własnej wartości. Zajęcia prowadzone są w sposób atrakcyjny dla uczniów poprzez połączenie gier oraz zabaw społecznych i nauki w dorosłym życiu.

Zajęcia mają na celu:

  • utrwalanie zasad i norm panujących w szkole i w społeczeństwie,
  • naukę rozróżniania i identyfikowania podstawowych emocji, rozumienia siebie i innych ludzi,
  • nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami,
  • współpracę w grupie,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, w tym tworzenie spójnej wypowiedzi na forum grupy,
  • wyrównywanie deficytów umiejętności społecznych poprzez kształtowanie prawidłowych relacji w grupie opartych na szacunku, uczciwości i tolerancji,
  • zwiększenie świadomości wpływu na własne życie – rozwijanie poczucia odpowiedzialności,
  • rozwijanie umiejętności pozytywnego rozwiązywania konfliktów,
  • radzenie sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych,
  • radzenie sobie z porażkami i niepowodzeniami,
  • budowanie prawidłowego obrazu samego siebie – wzmacnianie samooceny.

 

Program rekomendowany: „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”.

Realizacja programu mającego na celu promocję zdrowia i dobrego samopoczucia dzieci poprzez rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych, kształtowanie postaw optymizmu, wiary w siebie oraz pozytywnego nastawienia.
Celem Programu jest stworzenie Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej w celu rozpoznawania i nazywania swoich potrzeb. Uwrażliwienie na to, czym są wartości, co cenimy w życiu idlaczego.Postrzeganie potrzeb jakouniwersalnych wartości dla każdego człowieka.


Cele szczegółowe programu:

a) budowanie poczucia własnej wartości i umiejętności refleksji nad sobą poprzez rozwój świadomości własnych uczuć, potrzeb i schematów reagowania na problemy;
b) rozwijanie umiejętności współpracy i budowanie dobrych relacji z innymi;
c) troska o zdrowie fizyczne, psychiczne i emocjonalne;
d) kształtowanie pozytywnego myślenia oraz postaw: optymizmu, wytrwałości, pracowitości, życzliwości, wdzięczności ( sprzyjających rozwijaniu poczucia szczęścia, osiąganiu dobrych wyników w nauce i sukcesów w życiu;
e) Pielęgnowanie kreatywności i ciekawości oraz rozwijanie zdolności poznawczych;
f) Rozwijanie umiejętności koncentracji i relaksacji poprzez uważne oddychanie
i słuchanie oraz ćwiczenie uważnej obecności;
g) Nabywanie wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu w zakresie niezbędnym do zrozumienia własnych reakcji;
h) Kształtowanie umiejętności uważnego i świadomego podejścia do otaczającej rzeczywistości, do innych ludzi i do samego siebie.

 

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna

Diagnozujemy indywidualne potrzeby edukacyjne, rozwój emocjonalno-społeczny, trudności w zachowaniu oraz możliwości psychofizyczne ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Regularna obserwacja uczniów pod kątem całościowej oceny funkcjonowania dziecka, pozwala na bieżące modyfikowanie oddziaływań terapeutycznych. Wraz z zespołem nauczycieli prowadzona jest ocena aktualnego rozwoju psychofizycznego uczniów stanowiąca podstawę do stworzenia indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego lub jego modyfikacji. W zależności od potrzeb przeprowadzamy badania diagnostyczne.

 

Poradnictwo

Prowadzimy konsultacje, których celem jest omówienie niepokojących zachowań dziecka, jego tempa i poziomu rozwoju oraz trudności emocjonalnych. W ramach konsultacji prowadzimy wstępną diagnozę, udzielamy wsparcia rodzicom dzieci doświadczających różnych trudności, wskazujemy na jakie czynniki zwrócić szczególną uwagę w pracy z dzieckiem, kierujemy również do innych, specjalistycznych poradni, w których dziecko lub rodzice mogą uzyskać odpowiednią dla nich pomoc. Organizujemy pomoc dla rodziców w załatwianiu różnych spraw wynikających z zaopatrzenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Organizujemy pomoc socjalną. Wspieramy rodziców w radzeniu sobie z osobistymi problemami.

 

Orzecznictwo/Opiniowanie

Opracowujemy opinie psychologiczno-pedagogiczne o uczniach niezbędne w orzecznictwie sądowym, przyznawaniu świadczeń związanych z niepełnosprawnością intelektualną oraz na potrzeby Zespołu Orzekającego w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych.
W zależności od potrzeb sporządzamy opinię o funkcjonowaniu ucznia na potrzeby diagnozy i terapii medycznej (np. psychiatra, neurolog).

 

Terapia

Przeprowadzamy zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii psychologicznej i pedagogicznej (zgodnie z zaleceniami z orzeczenia) w formie indywidualnej lub grupowo. Ponadto w klasach prowadzone są zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych z wykorzystaniem elementów metody ART i START.

 

Interwencja

Wspieramy w pracy nauczycieli, rodziców i uczniów w różnych sytuacjach kryzysowych. Stale współpracujemy z Policją, Strażą Miejską, instytucjami pomocowymi. Prowadzimy rozmowy o charakterze mediacyjnym w sytuacjach kryzysowych między nauczycielami, rodzicami i uczniami. Czuwamy nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.

 

Profilaktyka

Podejmujemy działania z zakresu profilaktyki uzależnień, bezpieczeństwa oraz zdrowia odbywające się w formie cyklicznej (apele wychowawcze, spotkania ze Strażą Miejską, Policją) lub doraźnej.

 

Zajęcia psychoedukacyjne

Psychoedukacja przede wszystkim ma za zadanie udzielenie informacji na temat rozwoju dzieci oraz sposobów radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi z uwzględnieniem możliwości rozwojowych i potrzeb dziecka oraz rodziców. W zasadzie tematem konsultacji
i psychoedukacji w naszym gabinecie może być każde zachowanie, uczucie czy problem pojawiający się w relacji dziecko-rodzic, dziecko-środowisko zewnętrzne, dziecko-jego świat wewnętrzny.
Dodatkowo prowadzimy zajęcia z zakresu profilaktyki (tematyka zajęć ustalana jest w zależności od potrzeb i zgłoszeń rodziców, dzieci i nauczycieli).

 

Doradztwo zawodowe:

Zajęcia mają na celu:

  • przygotowanie uczniów do podjęcia trafnej decyzji dotyczącej wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej;
  • wspieranie uczniów w wyborze dalszego kształcenia: wybór szkoły ponadpodstawowej, zawodu i planowania kariery edukacyjno-zawodowej;
  • poznanie możliwości wyboru dostępnych ścieżek edukacyjno-zawodowych;
     

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie samodzielności, zaradności, wspomaganie autonomii i niezależności życiowej uczniów,
  • przygotowanie do wykonywania (indywidualnie i zespołowo) różnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia,
  • kształtowanie kompetencji społeczno-zawodowych istotnych z punktu widzenia samodzielności w dorosłym życiu,
  • poznanie i umiejętność nazwania swoich mocnych strony, zainteresowań, umiejętności, zdolności i predyspozycji zawodowych,
  • zdobycie wiedzy na temat różnych zawodów, szczególnie tych oferowanych przez kształcenie specjalne,
  • kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i zaangażowania w pracę.